torsdag den 12. januar 2017

Hvad ville der ske hvis regnskoven ikke var der?

    Der fældes en fodboldbane regnskov hver andet sekund, og det er ikke mindst dårligt fordi det udlodder rigtigt meget CO2, men også fordi fældninger af regnskove, vil betyde øget drivhuseffekt. Dermed får vores ikke-regnskovstræ det også rigtigt svært, fordi de skal tilpasse sig de nye klimaer og det giver også nye sygdomme til træerne, så vores “ekstra sæt lunger” bliver også udsat af de her regnskovsfældninger.


    Fældningen af Amazona vil også påvirke verdenshavene, og mængden af ferskvand. Skyer optager væske fra regnskovene, grundet det miljø der er der. Amazona bassinet indeholder mere end en femtedel af alt ferskvand på Jorden, og hvis regnskoven ikke er der, vil man miste store mængder af det ferskvand Amazona bassinet indeholder. Brasilien producere 95% af alt deres elproduktion gennem vandet, og derfor vil de også skulle finde deres strøm andre steder.


    Regnskovene er Jordens lunge. 20 % af Amazonas, som er Verdens største regnskov, er allerede fældet, 80 % af de fældninger der er sket, er sket ulovligt. Regnskovene renser luft og optager noget af alt det her CO2, det stabilisere jordlagene, forhindre erosion og jordskred. Derudover forhindre regnskove også ørkendannelse, fordi skyerne optager fugt og væske fra regnskovene, så de områder nær får mere nedbør, grundet regnskovene.


    Der er ca. 60 millioner indfødte i regnskove, og de lider også under fældningerne af skovene. De indfødte kender ikke nødvendigvis til den omkringliggende verden, og er ikke bekendt med os som
samfund, med historie eller med de mange forskellige kulturer Jorden har at tilbyde, og derfor vil de få det rigtigt svært, fordi vi fjerner deres hjemegn og deres kultur ved at fælde regnskovene. Hvad der helt konkret sker, hvis regnskovene fældes, vides ikke.


    Regnskoven er fuld af værdifulde ressourcer og har mange steder et olieguldkammer under sig, olie er kun en af grundene til at fælde træerne. Yderligere har regnskove sjældne og værdifulde trætyper, som bruges som tømrer og som brænde. Man bruger også pladsen til landbrug, i både afgrøder afdelingen og som græsarealer for kvæg. Landmanden har jo også brug for plads og ikke mindst veje, derfor fælder de træerne for at få plads til alle disse ting.


    Kriminaliteten stiger med den økonomiske vækst, og økonomien stiger i en kortvarig periode i områderne omkring regnskovene, fordi de kan sælge træet og bruge jorden, til landbrug og dyr. Landmændene er dårlige til at genanvende jorden de får, som faktisk er rigtigt, rigtigt god til landbrug, men efter første gang man bruger jorden, kan de ikke genanvende den, og jorden bliver udpint, også skal de jo finde ny.


    Landene omkring er afhængige af regnskoven og dens ressourcer, bla. Ecuador, Venezuela og Colombia. Landene ved godt de ødelægger store områder og udleder voldsomme mængder af CO2, men ingen af landene har økonomien til at stoppe med at fælde regnskoven, fordi deres store indtægter kommer gennem olie, landbrug og eksport til de europæiske lande.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar