torsdag den 12. januar 2017

Yasuni initiativet

Under nationalparken Yasuni i den Ecuadorianske del af Amazonas befinder der sig en hel del olie. Hvis denne olie bliver udvindet kan det få yderst fatale konsekvenser for miløjet; det vil udlade ikke mindre end 400 millioner tons CO2.
            
           I et forsøg på at redde regnskoven og dens beboere lanceret Ecuadors President, Rafael Correa, i 2007, ’Yasuni initiativet’.

           Det primære mål var at beholde denne olie i jorden.  Regeringen anmodede det internationale samfund om at betale halvdelen af de skatteindtægter, staten ville gå glip af hvis olien skulle forblive i jorden.  Det anmodet beløb lå på intet mindre end 24 milliarder kroner! Grunden til at søge økonomisk støtte internationalt var at Ecuador ikke ville have haft råd til at opretholde deres økonomi uden indtægten fra olien, Desværre blev der kun indbetalt 4% af beløbet. Som følge af dette, måtte Correa opgive projektet i 2013.
           
           I 2010 så det ud som om at det ville lykkedes at holde olien i jorden og dermed redde Amazonas. Ecuador indgik en aftale med FNs udviklingsprogram, UNDP, om at olien ikke skulle udvindes. Eftersom, at der ikke blev betalt et større beløb internationalt, kunne projektet ikke gennemføres.
            
     Begrundelsen bag ikke at støtte projektet økonomisk, mener vi er fordi de ressource-rige lande ikke ønsker at betale for at olien forbliver i jorden; olien  bliver prioteret over Amazonens bevarelse!

            Denne priotering betyder at Equador nu er nødt til at udvinde olien, for at kunne opretholde økonomien. Udvindingen er i gang sat af det statsejet olieselskab Petroamazonas.


            På grund af vores dårlige prioteringer, forsvinder ’verdens lunge’ langsommere og langsommere…









Ingen kommentarer:

Send en kommentar