Under nationalparken Yasuni i den
Ecuadorianske del af Amazonas befinder der sig en hel del olie. Hvis denne olie
bliver udvindet kan det få yderst fatale konsekvenser for miløjet; det vil
udlade ikke mindre end 400 millioner tons CO2.
I et forsøg
på at redde regnskoven og dens beboere lanceret Ecuadors President, Rafael
Correa, i 2007, ’Yasuni initiativet’.
Det primære
mål var at beholde denne olie i jorden.
Regeringen anmodede det internationale samfund om at betale halvdelen af
de skatteindtægter, staten ville gå glip af hvis olien skulle forblive i
jorden. Det anmodet beløb lå på intet
mindre end 24 milliarder kroner! Grunden til at søge økonomisk støtte
internationalt var at Ecuador ikke ville have haft råd til at opretholde deres
økonomi uden indtægten fra olien, Desværre blev der kun indbetalt 4% af
beløbet. Som følge af dette, måtte Correa opgive projektet i 2013.
I 2010 så
det ud som om at det ville lykkedes at holde olien i jorden og dermed redde
Amazonas. Ecuador indgik en aftale med FNs udviklingsprogram, UNDP, om at olien
ikke skulle udvindes. Eftersom, at der ikke blev betalt et større beløb
internationalt, kunne projektet ikke gennemføres.
Begrundelsen
bag ikke at støtte projektet økonomisk, mener vi er fordi de ressource-rige
lande ikke ønsker at betale for at olien forbliver i jorden; olien bliver prioteret over Amazonens bevarelse!
Denne priotering
betyder at Equador nu er nødt til at udvinde olien, for at kunne opretholde
økonomien. Udvindingen er i gang sat af det statsejet olieselskab
Petroamazonas.
På grund af
vores dårlige prioteringer, forsvinder ’verdens lunge’ langsommere og
langsommere…

Ingen kommentarer:
Send en kommentar